Automobiliai ir ne tik 1926–1945 m.
„Bosch“ kovojo su ekonomikos krizės ir nacionalsocialistų diktato keliamais sunkumais stiprindama inovacijas ir patvarumą, kol antrasis pasaulinis karas atnešė dar didesnių iššūkių.
Dyzelino įpurškimo siurblys – antrasis kertinis produktas
Ilgai kurta inovacija 1927 metais pagaliau tapo produktu, kuris naudojamas iki pat mūsų laikų, tai – dyzelino įpurškimo siurblys. Taip „Bosch“ reagavo į dyzelinių variklių plėtrą; priešingai nei benzininiams varikliams, jiems nereikėjo magnetinio uždegimo. Iš pradžių jie buvo naudojami tik sunkvežimiams, o pirmasis lengviesiems automobiliams skirtas dyzelino įpurškimo siurblys pasirodė rinkoje 1936 m.
Daugiau stygų lanke – naujos verslo linijos
Didelė krizė Vokietijos automobilių pramonėje nuo 1926 m. privertė automobilių pramonės tiekėją „Bosch“ peržiūrėti savo produktų asortimentą. Tai įkvėpė strategijų derinį, kuris buvo sėkmingas praeityje – produktų tobulinimą ir perdavimą serijinei gamybai, kaip tai buvo padaryta elektrinių įrankių ir šiluminių technologijų srityje, kartu dirbant visiškai naujose srityse, tokiose kaip radijo ir televizijos technologijos.
Elektriniai įrankiai
Plaukų kirpimo mašinėlės ir smūginiai gręžtuvai
1927 m. „Bosch“ inžinierius Hermann Steinhart savo bandymų laboratorijoje pamatė prietaisą, kuris iš karto jį sužavėjo. „Forfex“ rankenoje buvo integruotas variklis. Tai atvėrė daugybę naujų galimybių. Steinharto skyrius pradėjo serijinę „Forfex“ gamybą, o per ateinančius metus išplėtojo koncepciją ir sukūrė pirmuosius smūginius gręžtuvus. „Bosch“ gamykloje jo komanda naudojosi gamybos įrenginiais kaip bandymų įranga.
Nuotraukoje: naudojamas „Bosch“ smūginis gręžtuvas (1936 m.)
Sąjungininkų kompetencija – gamyba su stipriu partneriu
Praėjus beveik dešimt metų nuo karo pabaigos, pardavimo užsienyje vertė grįžo tik iki 34 procentų bendro kiekio. Didelės transportavimo išlaidos ir muitų barjerai vertė „Bosch“ išbandyti kitas galimybes. Prancūzijoje, Jungtinėje Karalystėje ir Italijoje pradėta ieškoti vietinių gamybos partnerių, o Australijoje ir Japonijoje partnerių įmonės vykdė gamybą pagal „Bosch“ licenciją. Iki 1932 metų pardavimo užsienyje dalis pakilo iki 55 procentų.
FESE
Revoliucinė technologija
Kartu su televizijos pradininku iš Škotijos John Logie Baird ir įmonėmis „Zeiss Ikon“ bei „Loewe“ 1929 m. „Bosch“ įsteigė „Fernseh AG “(FESE). Ilgi tyrimų metai galiausiai atnešė didelę sėkmę. FESE pateikė pirmuosius elektroninius įrašymo įrenginius 1936 m. Berlyno olimpinėms žaidynėms ir tais pačiais metais pristatė pirmuosius „buitinius televizijos imtuvus“. Karo metu FESE buvo perimta karinėms reikmėms ir padėjo kurti bombą su integruota kamera, kurią buvo galima valdyti nuotoliniu būdu naudojantis televizijos vaizdu. Karo pabaiga nutraukė šį projektą dar bandymų etapu.
Nuotrauka: FESE buitinis televizijos imtuvas (1938 m.)
Benzino įpurškimo sistemos orlaivių varikliams ir televizijos technologijos
Valdžią užėmus nacionalsocialistams, „Bosch“ kilo didelių iššūkių. Režimas nurodė vykdyti benzino įpurškimo technologijos orlaivių varikliams tyrimus ir plėtrą bei inicijavo naujų gamyklų statybą. Išskirtinio kariškių dėmesio sulaukė televizijos technologija. 1939 m. įmonės pardavimo užsienyje dalis smuko iki devynių procentų.
Ginklavimasis ir priverstinis darbas
Prasidėjus antrajam pasauliniam karui, „Bosch“ ir vėl teko pajungti savo veiklą karinėms reikmėms. Bet kariškiai tuo metu buvo taip gerai apsirūpinę transporto priemonėmis, kad įmonės automobilių pramonės verslą buvo leista tęsti. Kaip ir visoje Vokietijos pramonėje į karinę tarnybą pašauktus darbuotojus pakeitė priverstinio darbo sąlygomis dirbantys asmenys iš okupuotų teritorijų, daug jų buvo verčiami gyventi ir dirbti nežmoniškomis sąlygomis.
Pasipriešinimas ir žydų gynimas
Kita vertus, „Bosch“ įmonės vadovai aktyviai rėmė pasipriešinimą nacionalsocialistų režimui. Tokios veiklos centre buvo įmonės konsultantu paskirtas Carl Friedrich Goerdeler. Persekiojami žydai buvo įdarbinami siekiant apsaugoti juos nuo deportavimo į koncentracijos stovyklas arba jiems būdavo finansiškai padedama emigruoti.
Pabaiga
Karo metu sąjungininkai daugybę kartų bombardavo „Bosch“ gamyklas. Robert Bosch neišgyveno iki tų laikų, kai jo gamyklos buvo sulygintos su žeme, nes 1942 m. mirė. Savo įpėdiniams jis paliko aiškius nurodymus, kaip reikia valdyti jo pavarde pavadintą įmonę.